Poniedziałek - Piątek 10:00 - 18:00

tel. 791191692 Rejestracja główna

ul. Fryderyka Chopina 24/1 87-100 Toruń

Zaćma wtórna

Dla wielu naszych Pacjentów zwrot „zaćma wtórna" jest dość mylący gdyż sugeruje nawrót choroby na którą byli przecież operowani. Często spotykamy się z takim pytaniem dlatego postanowiliśmy nieco przybliżyć ten temat.

Zaćma to zmętnienie wnętrza naszej naturalnej soczewki znajdującej się w oku. Podczas jej operacji usuwamy masy soczewkowe ( środek soczewki ) pozostawiając jedynie jej torebkę ( obwodowa część ), w którą wszczepiany jest implant.

Zaćma wtórna natomiast to zmętnienie naturalnej torebki soczewki, w którą wszczepiana jest sztuczna soczewka podczas operacji zaćmy. Niestety u dużej grupy Pacjentów torebka soczewki ulega zmętnieniu/ włóknieniu co ogranicza jej przezierność i powoduje spadek ostrości widzenia. I to właśnie ten proces nazywany jest zaćmą wtórną.

Zaćma wtórna to choroba wieloczynnikowa. Na jej powstanie i tempo rozwoju ma wpływ nasza genetyka, choroby ogólnoustrojowe ( głównie autoimmunologiczne, metaboliczne ), urazy i stany zapalne oczu itd…

Objawy jakie Pacjent zgłasza to głównie pogorszenie widzenia, które bezpośrednio po operacji zaćmy było lepsze i stopniowo uległo pogorszeniu. Zmniejszeniu ulega również kontrast, poczucie barw a w skrajnych przypadkach Pacjent widzi tylko kształty i cienie za „mleczną szybą”.

Niestety widzenia w przypadku zaćmy wtórnej nie można poprawić poprzez korekcję okularową czy leczenie farmakologiczne. Jedyną skuteczną procedurą w leczeniu zaćmy wtórnej jest zabieg kapsulotomii tylnej laserem Neodymowo Yagowym ( Nd-Yag).

Kapsulotomia YAG

Kapsulotomia tylna to wykonanie otworu w tylnej torebce soczewki oka. Jest to bezpieczny i skuteczny zabieg który usuwa dolegliwości i poprawia widzenia już sam dzień zabiegu - Pacjent odczuwa poprawę już kilkadziesiąt minut po laseroterapii.

Przygotowanie do zabiegu leczenia zaćmy wtórnej

Pacjent nie musi być na czczo. Przyjmuje w dzień laseroterapii wszystkie swoje leki normalnie jak w każdy inny dzień. Nie trzeba się przygotowywać do zabiegu w żaden szczególny sposób.

Po zgłoszeniu się do Kliniki Pacjent otrzymuje komplet dokumentów w tym zgodę na zabieg Kapsulotomii którą musi podpisać. Następnie otrzymuje krople rozszerzające źrenicę oka, które działają po kilku-kilkunastu minutach.

Przebieg zabiegu leczenia zaćmy wtórnej

Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu kroplowym ( miejscowym ). Pacjent siada naprzeciwko lasera. Układa podbródek na podstawce i dosuwa czoło do ramki aparatu. Na gałkę oczną nakładana jest na kilka minut specjalna soczewka umożliwiająca wykonanie zabiegu. Soczewka ta zapobiega również przed przypadkowym mrugnięciem powieką i nagłymi ruchami gałki ocznej.

Zabieg trwa kilkanaście sekund. Jest całkowicie bezbolesny a ryzyko związane z laseroterapią niezwykle niskie.

Przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu jest:

• stany zapalne oka,
  • infekcyjne choroby ogólnoustrojowe,
  • nieodpowiednia przezierność rogówki ( np. Keratopatia ),
  • brak współpracy pacjenta ( w tym zgody )
  • inne rzadziej spotykane

Po zabiegu leczenia zaćmy wtórnej:

Po zabiegu występuje występują przejściowe zaburzenia widzenia związane z efektem olśnienia po laseroterapii. Przez kilkanaście dni po zabiegu Pacjent może widzieć latające fragmenty torebki soczewki ( „muszki” ). Większość z tych dolegliwości ustępuje w ciągu kilku dni po zabiegu leczenia zaćmy wtórnej.

Pacjent po laseroterapii otrzymuje receptę na leki przeciw zapalne w kroplach.

Uwaga: Jeśli Pacjent używał przed Kapsulotomią również inne leki w kroplach ( np. przeciw jaskrowe ) koniecznie używa te leki dokładnie tak samo jak przed zabiegiem.

W naszym ośrodku posiadamy kilkunastoletnie doświadczenie w kaspulotomii i laseroterapii. Posiadamy również najnowszy laser firmy Ellex - światowego potentata w tej branży.

Zapraszamy
dr Tomasza Łuczak

ZoBACZ REZULTATY NASZYCH ZABIEGóW

Laser frakcyjny (resurfacing twarzy)
Korekcja powiek
Nici liftingujące
Botox
Modelowanie kształtu ust
Wolumetria twarzy
Leczenie łysienia
Elite Derm logo
ul. Fryderyka Chopina 24/1, Toruń
e-mail: elitederm@elitederm.pl
tel.: 791 191 692

Klauzula Informacyjna dla pacjentów EliteDerm

EliteDerm © 2016 - 2022 - Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: HEDEA

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem